Ułatwienia dostępu

Skip to main content
Plakat spektaklu o Fredrze
Zdjęcia i opracowanie graficzne: Kacper Trzmiel

Magdalena Drab

Fredro. Bardzo mi miło

spektakl inspirowany biografią i twórczością hrabiego Aleksandra Fredry

Hrabiego Aleksandra Fredry, największego polskiego komediopisarza nie trzeba nikomu przedstawiać. Czyżby? Przecież „Zemstę” czytaliśmy w ramach lekturowego przymusu; owszem, z uśmiechem, ale jednak w ramach przymusu. Mało kto wie, że jej autor zostawił po sobie ponad 40 komedii, a także utwory w innych literackich gatunkach. Teksty te powstawały w czasach, kiedy w polskiej kulturze królował romantyzm. Mickiewicz, Słowacki i Krasiński pisali swoje mesjanistyczne arcydramaty, a Fredro, w tym samym czasie, ustanawiał wzór narodowej komedii odżegnującej się od spraw... narodowych. Jakby żył i tworzył poza ogólnie przyjętym wzorcem. Dworkowa sielanka stanowiąca tło intryg zwieńczonych naiwnie szczęśliwym, jak mogłoby się wydawać, zakończeniem, jest zawieszona w bezczasie. Kiedyś? Nigdy? Zawsze? Sielski happy end nabiera znaczenia, kiedy weźmiemy pod uwagę, że Fredro, w przeciwieństwie do wieszczów, brał udział w walkach nazywanych narodowowyzwoleńczymi, co prawda nie w powstaniach, ale w nie mniej krwawych, a znacznie dłuższych wojnach napoleońskich. Okrucieństwa i tęsknoty za ładem uosabianym przez domowe ognisko doświadczył jak mało który z XIX-wiecznych autorów. Paradoksów i niespodzianek związanych z wąsatym dziadkiem narodowej komedii jest więcej. Twórcy spektaklu dokonują teatralnej ekshumacji dorobku Fredry – przywołują fragmenty takich sztuk jak „Ciotunia”, „Gwałtu, co się dzieje!” czy „Wychowanka” oraz opowiadania „Dziennik wygnańca”, aby w dowcipny, dostosowany do wrażliwości młodego odbiorcy sposób dowieść, że autor obdarzony umiejętnością wnikliwej obserwacji ludzkich postaw oraz mistrzowskiego operowania słowem ma nam dziś do zaoferowania znacznie więcej niż „żart z wąsem”, a aktorzy w teatrze Fredrowskim nie muszą być jak... meble – stylowe i eleganckie, ale jednak meble.

Spektakl dla osób powyżej 13. roku życia.

Najbliższe terminy
23 września
10:00
Mazowiecki Instytu Kultury
23 września
12:00
Mazowiecki Instytu Kultury

Data i miejsce premiery:

10 listopada / 13 grudnia 2023 r.
Teatr Ludowy w Krakowie, Teatralny Instytut Młodych
16 listopada 2023 r.
Fabryka Sztuki w Łodzi

Czas trwania:

75 minut

Tekst i opieka artystyczna:

Magdalena Drab

Reżyseria:

zespół

Muzyka:

Lena Michajłów

Choreografia:

Jan Sarata

Kostiumy:

Artur Mazur

Video:

Michał Poniedzielski

Tekst i opieka artystyczna:

Magdalena Drab

Reżyseria:

zespół

Muzyka:

Lena Michajłów

Choreografia:

Jan Sarata

Kostiumy:

Artur Mazur

Video:

Michał Poniedzielski

Reżyseria światła:

Maciej Iwańczyk

Reżyseria światła:

Maciej Iwańczyk

Obsada:

Patrycja Durska
Paulina Moś

Helena Radzikowska
Karol Polak
Paweł Rutkowski

Mateusz Trzmiel

Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Ludowym w Krakowie.

Partnerem projektu jest Fundacja Lotto im. Haliny Konopackiej.

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

Wydarzenie zrealizowano w ramach programu Przestrzenie Sztuki Łódź – Teatr 2023.

Organizator programu: Fabryka Sztuki w Łodzi

Współorganizatorzy programu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Miasta Łodzi, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Partner programu: Teatr CHOREA

Program Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Program dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi.

Materiały edukacyjne:

Trailer

Play Video
Autorzy zdjęć:
Jeremi Astaszow (dokumentacja spektaklu)
Kacper Trzmiel (sesja plakatowa)