Ułatwienia dostępu

Skip to main content
Plakat: Paweł Patyk

Magdalena Drab

Madagaskar

horror metafizyczny inspirowany losami wybitnych Polaków żydowskiego pochodzenia

Madagaskar – egzotyczna wyspa u wybrzeży Afryki. Niespełniony sen Polaków o kolonialnym imperium. Francja była niegdyś gotowa odstąpić Polsce swoją kolonię, pod warunkiem, że Polska wyśle tam wszystkich Żydów z Europy. Oferta na tyle kusząca, że nawet rozpoczęto przygotowania… Jednak był już rok 1936, marzenia o koloniach szybko się rozwiały i – pomimo chwytliwego hasła: „Żydzi na Madagaskar” – plan nigdy nie doszedł do skutku. Madagaskar to w spektaklu wyimaginowane zaświaty – dla tych, z którymi nie wiemy, co począć. To przestrzeń zsyłki dla dusz o niewiadomym pochodzeniu, zawiłej przeszłości czy podejrzanych rysach. Nie ma dla nich miejsca w piekle, w nicości, w niebie. Zamknięci w tropikalnej poczekalni, zesłani na wyspę, wciąż czekają. Spotkamy tam Stanisława Lema, Helenę Rubinstein, Juliana Tuwima, Helenę Deutsch, Samuela Goldwyna, Ludwika Zamenhofa. I wielu innych… Czuwa nad nimi żydowska pramatka, Ewa z początku, z czasu, gdy jeszcze nie istniała wieża Babel. Nasi rozbitkowie w absurdalny, niekiedy groteskowy sposób walczą o przetrwanie, próbując uciec z wyspy. Ale czy z Madagaskaru można uciec? Czy pozwolisz im uciec? A może to ty ich tam…?

Spektakl dla osób powyżej 16. roku życia.

Data i miejsce premiery:

4 listopada 2021 r.
Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie
11 grudnia 2021 r.
Uniwersyteckie Centrum Kultury, Białystok

Czas trwania:

90 minut

Tekst:

Magdalena Drab

Reżyseria:

Gosia Dębska

Scenografia:

Ľudmila Bubánová

Muzyka:

Ignacy Zalewski

Ruch sceniczny:

Agnieszka Konopka

Multimedia:

Maria Porzyc / Tomasz Jóźwin

Tekst:

Magdalena Drab

Reżyseria:

Gosia Dębska

Scenografia:

Ľudmila Bubánová

Muzyka:

Ignacy Zalewski

Ruch sceniczny:

Agnieszka Konopka

Multimedia:

Maria Porzyc / Tomasz Jóźwin

Reżyseria światła:

Maciej Iwańczyk

Konsultacje choreograficzne:

Monika Kołodziejska / Krystyna Dębicka

Reżyseria światła:

Maciej Iwańczyk

Konsultacje choreograficzne:

Monika Kołodziejska / Krystyna Dębicka

Obsada:

Paulina Moś
Helena Radzikowska
Paweł Rutkowski
Piotr Sierecki

Mateusz Trzmiel
Marek Węglarski

ze specjalnym udziałem
Gołdy Tencer
i Krystyny Czubówny

Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Żydowskim im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie.

Produkcję spektaklu dofinansowano ze środków z budżetu Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach Programu „Patriotyzm Jutra 2021” oraz ze środków z budżetu Miasta Białegostoku.

Partnerem spektaklu jest Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Filia w Białymstoku.

Patroni medialni: Radio Nowy Świat, TVP Kultura

Spektaklowi towarzyszą działania dotyczące realizacji programu edukacyjnego. Projekt zakłada nawiązanie stałej współpracy z nauczycielami oraz uczniami stołecznych i białostockich liceów.

Patron honorowy programu edukacyjnego: Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Współpraca choreograficzna: Movement Direction

Magdalena Drab, autorka dramatu pt. „Madagaskar”, została nagrodzona za najlepszy tekst 28. Ogólnopolskiego Konkursu  na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Spektakl znalazł się w finale Konkursu, pośród 13 najlepszych inscenizacji polskiego dramatu współczesnego.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle oceniała Komisja Artystyczna w składzie: Paweł Kluszczyński, Katarzyna Lemańska, Andrzej Lis, Jacek Sieradzki (przewodniczący), Katarzyna Tokarska-Stangret, Wiktoria Tabak, Agnieszka Wójtowicz. Spektakle prezentowane w finale Konkursu oceaniało Jury w składzie: Judyta Berłowska, Jadwiga Majewska-Grabowska, Maciej Gorczyński (przewodniczący), Grzegorz Kondrasiuk, Tomasz Man.

Trailer

Play Video

Fragmenty recenzji:

„Cholera, takie to proste. Błyskotliwie skonstruowane, dopracowane myślowo i formalnie dramaty. Staranna, inteligentna realizacja. Precyzyjne, zharmonizowane aktorstwo. Dlaczego notując te, zdałoby się, banały, czuję się jak – żeby pożyczyć konwencję z Madagaskaru – To, Co Zostało Z recenzenta piszącego o teatrze dawno już odesłanym do którejś z niepowstałych kolonii na oceanie metafizycznym?”

Jacek SieradzkiMiesięcznik ODRA

„Mądry, przenikliwy spektakl opowiadający o sprawach skomplikowanych w zaskakujący sposób. Majsterska robota.”

Tomasz MiłkowskiAICT Polska

„Debiutująca reżyserka (...) w ciasnej przestrzeni Teatru Żydowskiego przy ulicy Senatorskiej dokonała rzeczy prawie niemożliwej, wręcz ekwilibrystycznej. Na skrawku podłogi stworzyła przedstawienie pełne ruchu, dobrej energii, pulsującej dynamiki. Ze zmiennymi rytmami. Skupione, gdy trzeba było albo roztańczone, gdy wymagała tego inna sytuacja.”

Andrzej LisKomisja Artystyczna 28. OKnWPSW

„Tekst Drab oparty jest na iście zawrotnym pomyśle: słynne polskie Żydówki i Żydzi trafiają na Madagaskar i żyją tam w czymś pomiędzy utopią a koszmarem. Z tej pełnej groteski przypowieści o tożsamości Dębska zrobiła barwny spektakl wypełniony po brzegi atrakcjami.”

Przemek Guldaguldapoleca

„No i jak? Ciekawe? Dobre? Tym razem wybitne. Tak. Madagaskar w Teatrze Żydowskim to lektura obowiązkowa. Zdarzenie sceniczne w błyskotliwy i inteligentny sposób zestawiające ciężar przeszłości z teraźniejszością, żonglujące cytatami kulturowymi i tropami literackimi. Przedstawienie efektowne, mądre i niejednokrotnie zaskakujące, dość skutecznie dekonstruujące przyzwyczajenia teatru i widza.”

Krystyna Gucewicze-teatr.pl

„Rzecz jest olśniewająca, błyskotliwa, mądra i wyśmienicie zagrana, proszę koniecznie obejrzeć i nie przegapić monologu Juliana Tuwima (świetny Mateusz Trzmiel) czy cudownej rozmowy dwóch Helen (Helena Radzikowska i Paulina Moś).”

Rafał Turowskirafalturow.ski

„Wyjątkowe połączenie Teatru Żydowskiego i niezależnego Teatru PAPAHEMA, doskonałych i na wskroś przenikliwych aktorskich kreacji oraz nowoczesnej wrażliwości w spojrzeniu na ponadczasowe problemy sprawiły, iż to widowisko artystyczne na długo zagości w pamięci widzów.”

Zuzanna Geremekdziennikteatralny.pl

„(...) i mamy emocjonalny rollercoaster na wyjątkowym poziomie. Sceny zbiorowe, układy poszczególnych scen przykuwają uwagę i zwyczajnie cieszą oko. Oglądając „Madagaskar”, co chwila można śmiać się i wzruszać, oburzać i czuć wściekłość z powodu ludzkiej głupoty (...)”

Jerzy Doroszkiewicz#Zjerzonykulturą / geegstok.pl

Fragmenty recenzji:

„Cholera, takie to proste. Błyskotliwie skonstruowane, dopracowane myślowo i formalnie dramaty. Staranna, inteligentna realizacja. Precyzyjne, zharmonizowane aktorstwo. Dlaczego notując te, zdałoby się, banały, czuję się jak – żeby pożyczyć konwencję z Madagaskaru – To, Co Zostało Z recenzenta piszącego o teatrze dawno już odesłanym do którejś z niepowstałych kolonii na oceanie metafizycznym?”

Jacek SieradzkiMiesięcznik ODRA

„Mądry, przenikliwy spektakl opowiadający o sprawach skomplikowanych w zaskakujący sposób. Majsterska robota.”

Tomasz MiłkowskiAICT Polska

„Debiutująca reżyserka (...) w ciasnej przestrzeni Teatru Żydowskiego przy ulicy Senatorskiej dokonała rzeczy prawie niemożliwej, wręcz ekwilibrystycznej. Na skrawku podłogi stworzyła przedstawienie pełne ruchu, dobrej energii, pulsującej dynamiki. Ze zmiennymi rytmami. Skupione, gdy trzeba było albo roztańczone, gdy wymagała tego inna sytuacja.”

Andrzej LisKomisja Artystyczna 28. OKnWPSW

„Tekst Drab oparty jest na iście zawrotnym pomyśle: słynne polskie Żydówki i Żydzi trafiają na Madagaskar i żyją tam w czymś pomiędzy utopią a koszmarem. Z tej pełnej groteski przypowieści o tożsamości Dębska zrobiła barwny spektakl wypełniony po brzegi atrakcjami.”

Przemek Guldaguldapoleca

„No i jak? Ciekawe? Dobre? Tym razem wybitne. Tak. Madagaskar w Teatrze Żydowskim to lektura obowiązkowa. Zdarzenie sceniczne w błyskotliwy i inteligentny sposób zestawiające ciężar przeszłości z teraźniejszością, żonglujące cytatami kulturowymi i tropami literackimi. Przedstawienie efektowne, mądre i niejednokrotnie zaskakujące, dość skutecznie dekonstruujące przyzwyczajenia teatru i widza.”

Krystyna Gucewicze-teatr.pl

„Rzecz jest olśniewająca, błyskotliwa, mądra i wyśmienicie zagrana, proszę koniecznie obejrzeć i nie przegapić monologu Juliana Tuwima (świetny Mateusz Trzmiel) czy cudownej rozmowy dwóch Helen (Helena Radzikowska i Paulina Moś).”

Rafał Turowskirafalturow.ski

„Wyjątkowe połączenie Teatru Żydowskiego i niezależnego Teatru PAPAHEMA, doskonałych i na wskroś przenikliwych aktorskich kreacji oraz nowoczesnej wrażliwości w spojrzeniu na ponadczasowe problemy sprawiły, iż to widowisko artystyczne na długo zagości w pamięci widzów.”

Zuzanna Geremekdziennikteatralny.pl

„(...) i mamy emocjonalny rollercoaster na wyjątkowym poziomie. Sceny zbiorowe, układy poszczególnych scen przykuwają uwagę i zwyczajnie cieszą oko. Oglądając „Madagaskar”, co chwila można śmiać się i wzruszać, oburzać i czuć wściekłość z powodu ludzkiej głupoty (...)”

Jerzy Doroszkiewicz#Zjerzonykulturą / geegstok.pl