Ułatwienia dostępu

Skip to main content
Projekt plakatu: Rafał Patejuk

Łukasz Zaleski

Nie płacz, Nemeczku

O CHŁOPCACH Z PLACU BRONI

Boka, Gereb, Feri Acz i Nemeczek. Te imiona zna każdy, kto czytał Chłopców z Placu Broni. Czyli prawie każdy z nas, bo powieść, napisana przez Ferenca Molnára ponad sto lat temu, do dziś wzrusza młodych czytelników na całym świecie, którzy z zapartym tchem śledzą walkę o tytułowy plac.
Po jednej stronie: Chłopcy z Placu Broni.
Po drugiej stronie: Czerwone Koszule.
Ta walka to tak naprawdę podwórkowa zabawa, jednak chłopcy traktują ją poważnie. Śmiertelnie poważnie. Nemeczek umiera. Kto z nas wtedy nie płakał? Może część z czytelników zastanawiała się, dlaczego autor postanowił go uśmiercić. Najmłodszego z nich. Ku przestrodze? By ukazać cenę, jaką czasami trzeba zapłacić za lojalność i honor?
Stop.
Stop zabawa.
Bo to może wcale nie tak. Może trzeba opowiedzieć tę historię inaczej. Przecież Plac Broni to tak naprawdę ulica Pawła. Poza tym to miejsce dawno zniknęło z mapy Budapesztu. A skoro tak, to czy wycieczka do świata chłopców z Placu Broni to wycieczka do świata, który zniknął i na pewno już nigdy nie wróci?
Stop.
Jeśli to była tylko zabawa, to dlaczego przerodziła się w konflikt? Czy zabawa usprawiedliwia przemoc? A może da się stworzyć inną grę?
Start.

Spektakl dla osób powyżej 11. roku życia.

Najbliższe terminy
18 grudnia
10:00
Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie
18 grudnia
12:00
Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie
19 grudnia
10:00
Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie
19 grudnia
12:00
Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie
19 grudnia
18:00
Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie
8 stycznia
10:00
Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie
8 stycznia
12:00
Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie
9 stycznia
10:00
Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie
9 stycznia
12:00
Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie
10 stycznia
10:00
Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie
10 stycznia
12:00
Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie

Czas trwania:

80 minut

Data i miejsce premiery:

7 września 2024 r.
Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie
24 września 2024 r.
Uniwersyteckie Centrum Kultury, Białystok

Tekst:

Łukasz Zaleski

Reżyseria:

Agata Nierzwicka

Scenografia i kostiumy:

Juliusz Żółty

Muzyka:

Lena Michajłów

Konsultacje choreograficzne:

Anna Sawicka-Hodun

Reżyseria światła:

Maciej Iwańczyk

Tekst:

Łukasz Zaleski

Reżyseria:

Agata Nierzwicka

Scenografia i kostiumy:

Juliusz Żółty

Muzyka:

Lena Michajłów

Konsultacje choreograficzne:

Anna Sawicka-Hodun

Reżyseria światła:

Maciej Iwańczyk

Obsada:

Karol Czajkowski
Sylwia Karczmarczyk

Helena Radzikowska
Paweł Rutkowski
Mateusz Trzmiel

Produkcja spektaklu dofinansowano ze środków z budżetu Miasta Białegostoku.

Współproducent spektaklu: Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie.

Partner spektaklu: Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Filia w Białymstoku (spektakl powstał w ramach realizacji egzaminu reżyserskiego Mała Forma pod opieką pedagogiczną Agaty Biziuk-Brajczewskiej).

Trailer

Play Video

Fragmenty recenzji:

„To spektakl wielopłaszczyznowy. Taki, który pozostawia mnóstwo pytań i w którym destrukcji podlegają utarte schematy. Świetny tekst Łukasza Zaleskiego uwiera i sprawia, że zaczynamy się zastanawiać. Myśleć nad tym dlaczego dzieje się tak, a nie inaczej. Dlaczego literackie klisze chcą odnajdywać się we współczesnym świecie, mimo, że tak bardzo do niego nie przystają. A jednak są tacy, którzy chętnie widzieliby je nadal.”

Urszula ŚleszyńskaKurier Poranny, Białystok

„To spektakl wielopłaszczyznowy. Taki, który pozostawia mnóstwo pytań i w którym destrukcji podlegają utarte schematy. Świetny tekst Łukasza Zaleskiego uwiera i sprawia, że zaczynamy się zastanawiać. Myśleć nad tym dlaczego dzieje się tak, a nie inaczej. Dlaczego literackie klisze chcą odnajdywać się we współczesnym świecie, mimo, że tak bardzo do niego nie przystają. A jednak są tacy, którzy chętnie widzieliby je nadal.”

Urszula ŚleszyńskaKurier Poranny, Białystok

„Spektakl ma atrakcyjną warstwę choreograficzno-muzyczną (za konsultacje choreograficzne odpowiada Anna Sawicka-Hodun, a autorką muzyki jest Lena Michajłów). Częścią przedstawienia są też piosenki wykonywane przez aktorów (brawa dla wszystkich, a w szczególności dla Pawła Rutkowskiego). Ciekawa dla młodego widza – bo to głównie on jest adresatem spektaklu – będzie też strona wizualna bogata w multimedia. Te dwie sfery – muzyczna i wizualna – dobrze współgrają ze sobą.”

Anna DychaDziennik Teatralny Białystok

„Spektakl ma atrakcyjną warstwę choreograficzno-muzyczną (za konsultacje choreograficzne odpowiada Anna Sawicka-Hodun, a autorką muzyki jest Lena Michajłów). Częścią przedstawienia są też piosenki wykonywane przez aktorów (brawa dla wszystkich, a w szczególności dla Pawła Rutkowskiego). Ciekawa dla młodego widza – bo to głównie on jest adresatem spektaklu – będzie też strona wizualna bogata w multimedia. Te dwie sfery – muzyczna i wizualna – dobrze współgrają ze sobą.”

Anna DychaDziennik Teatralny Białystok

„To nowatorskie podejście do klasyki, entuzjazm młodych twórców (tu wspomnę też o autorze scenografii i kostiumów Juliuszu Żółtym i autorce muzyki – Lenie Michajłów), bo na nich przede wszystkim opiera się ten spektakl, z pewnością zaciekawi młodzież.”

Zuzanna SuligaCGK Częstochowa

„To nowatorskie podejście do klasyki, entuzjazm młodych twórców (tu wspomnę też o autorze scenografii i kostiumów Juliuszu Żółtym i autorce muzyki – Lenie Michajłów), bo na nich przede wszystkim opiera się ten spektakl, z pewnością zaciekawi młodzież.”

Zuzanna SuligaCGK Częstochowa

Fragmenty recenzji:

„To spektakl wielopłaszczyznowy. Taki, który pozostawia mnóstwo pytań i w którym destrukcji podlegają utarte schematy. Świetny tekst Łukasza Zaleskiego uwiera i sprawia, że zaczynamy się zastanawiać. Myśleć nad tym dlaczego dzieje się tak, a nie inaczej. Dlaczego literackie klisze chcą odnajdywać się we współczesnym świecie, mimo, że tak bardzo do niego nie przystają. A jednak są tacy, którzy chętnie widzieliby je nadal.”

Urszula ŚleszyńskaKurier Poranny, Białystok

„Spektakl ma atrakcyjną warstwę choreograficzno-muzyczną (za konsultacje choreograficzne odpowiada Anna Sawicka-Hodun, a autorką muzyki jest Lena Michajłów). Częścią przedstawienia są też piosenki wykonywane przez aktorów (brawa dla wszystkich, a w szczególności dla Pawła Rutkowskiego). Ciekawa dla młodego widza – bo to głównie on jest adresatem spektaklu – będzie też strona wizualna bogata w multimedia. Te dwie sfery – muzyczna i wizualna – dobrze współgrają ze sobą.”

Anna DychaDziennik Teatralny Białystok

„To nowatorskie podejście do klasyki, entuzjazm młodych twórców (tu wspomnę też o autorze scenografii i kostiumów Juliuszu Żółtym i autorce muzyki – Lenie Michajłów), bo na nich przede wszystkim opiera się ten spektakl, z pewnością zaciekawi młodzież.”

Zuzanna SuligaCGK Częstochowa