Ułatwienia dostępu

Skip to main content
Plakat: Przemek Sokołowski

Agata Biziuk

PeKiN

spektakl inspirowany historią Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie

Pałac Kultury i Nauki. Dziwny upominek, drzazga w sercu miasta, świątynia bez Boga, pomnik, dzieło sztuki, potwór, a może superbohater? Milczący świadek przemian ustrojowych jednych fascynuje, innych oburza. Nie sposób go nie zauważyć, minąć obojętnie. Spektakl „PeKiN” to wycieczka w czasie i przestrzeni. Przewodnikiem jest Wiatr Historii, eksponatami - ludzie, rzeźby i duchy. Zapraszamy na plac budowy, który pochłonął gęstą zabudowę przedwojennej Warszawy. Wysłuchamy żydowskiej kołysanki, która ukoić ma duchy sierot, podopiecznych Janusza Korczaka, błąkające się po Placu Defilad. Weźmiemy udział w lekcji pływania odbywającej się na pałacowym basenie, zajrzymy do Sali Kongresowej, w której haniebne, antyżydowskie przemówienie wygłasza właśnie Władysław Gomułka. W programie wycieczki mamy też clubbing z Bierutem i ostatni zjazd PZPR. „PeKiN” to opowieść o postawie wobec komunizmu i transformacji, o lękach i kompleksach, spełnionych i niespełnionych marzeniach, a także o tym, że stosunki polsko-żydowskie stanowią istotny element naszej zbiorowej tożsamości. Spektakl w konwencji niestroniącego od żartu stylistycznego collage'u ukazuje zjawisko, jakim jest Pałac Kultury i Nauki, w całej jego złożoności.

Spektakl dla osób powyżej 16. roku życia.

Data i miejsce premiery:

28 listopada 2019 r.
Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie

Czas trwania:

95 minut

Tekst i reżyseria:

Agata Biziuk

Scenografia:

Ľudmila Bubánová

Muzyka:

Natasza Topor

Ruch sceniczny:

Anna Sawicka-Hodun

Reżyseria światła:

Maciej Iwańczyk

Tekst i reżyseria:

Agata Biziuk

Scenografia:

Ľudmila Bubánová

Muzyka:

Natasza Topor

Ruch sceniczny:

Anna Sawicka-Hodun

Reżyseria światła:

Maciej Iwańczyk

Obsada:

Paulina Moś
Helena Radzikowska
Monika Soszka
Daniel „Czacza” Antoniewicz

Paweł Rutkowski / Michał Karwowski
Mateusz Trzmiel

Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Żydowskim im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie.

Produkcję spektaklu dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach Programu „Patriotyzm Jutra 2019”.

Partnerem spektaklu jest Miasto Białystok.

Spektaklowi towarzyszą działania dotyczące realizacji programu edukacyjnego. Projekt zakłada nawiązanie stałej współpracy z nauczycielami oraz uczniami stołecznych liceów.

Współpraca choreograficzna: Movement Direction

Trailer

Play Video

Fragmenty recenzji:

„Pod względem inscenizacyjnym spektakl zbudowany jest na pomyśle, że cała sześcioosobowa obsada, złożona w dużej części z występujących gościnnie młodych aktorek i aktorów, jest przez cały czas na scenie. Ich dynamiczna gra jest jednym z największych atutów tego przedstawienia.”

Przemek Guldaguldapoleca

„Wiele ze scen zagrano dowcipnie, niektóre "z pieprzykiem". (...) Spektakl zaproszony (...) na gdyński festiwal to jednak nie tylko garść anegdot o Pałacu Kultury, ale też refleksja nad Polską na przestrzeni kilku ostatnich dekad. (...) Spektakl jest bardzo dobrze zagrany przez szóstkę aktorów z Białegostoku i Warszawy."

Łukasz Rudzińskitrójmiasto.pl

„Jakby na przekór ponuro-burej prezencji Pałacu, czyni go Biziuk podwójnie egzotycznym. Widzi w nim dawny symbol nowoczesności i postępu oraz skrzynię z retro-skarbami.”

Dominika Gacteatralny.pl

„Zatem lekcja historii PRL-u to wyborna i spektakl ów z powodzeniem można włączyć do programu WOS-u nie tylko w stolicy. Szczególnie, że zagrany jest zaiste brawurowo.”

Jerzy DoroszkiewiczKurier Poranny

„Najważniejsze epizody z historii Pałacu Kultury i Nauki zamknięto w 100 minutach pełnych strachu, śmiechu, przepychu i rozpusty oraz prób odpowiedzi na pytania o naszą dumę narodową – czy my w ogóle jeszcze ją mamy?”

Malwina Dutkiewiczpaniredaktor.com

Fragmenty recenzji:

„Pod względem inscenizacyjnym spektakl zbudowany jest na pomyśle, że cała sześcioosobowa obsada, złożona w dużej części z występujących gościnnie młodych aktorek i aktorów, jest przez cały czas na scenie. Ich dynamiczna gra jest jednym z największych atutów tego przedstawienia.”

Przemek Guldaguldapoleca

„Wiele ze scen zagrano dowcipnie, niektóre "z pieprzykiem". (...) Spektakl zaproszony (...) na gdyński festiwal to jednak nie tylko garść anegdot o Pałacu Kultury, ale też refleksja nad Polską na przestrzeni kilku ostatnich dekad. (...) Spektakl jest bardzo dobrze zagrany przez szóstkę aktorów z Białegostoku i Warszawy."

Łukasz Rudzińskitrójmiasto.pl

„Jakby na przekór ponuro-burej prezencji Pałacu, czyni go Biziuk podwójnie egzotycznym. Widzi w nim dawny symbol nowoczesności i postępu oraz skrzynię z retro-skarbami.”

Dominika Gacteatralny.pl

„Zatem lekcja historii PRL-u to wyborna i spektakl ów z powodzeniem można włączyć do programu WOS-u nie tylko w stolicy. Szczególnie, że zagrany jest zaiste brawurowo.”

Jerzy DoroszkiewiczKurier Poranny

„Najważniejsze epizody z historii Pałacu Kultury i Nauki zamknięto w 100 minutach pełnych strachu, śmiechu, przepychu i rozpusty oraz prób odpowiedzi na pytania o naszą dumę narodową – czy my w ogóle jeszcze ją mamy?”

Malwina Dutkiewiczpaniredaktor.com