Macbett
Eugène Ionesco
W 1972 roku czołowy przedstawiciel teatru absurdu Eugène Ionesco napisał sztukę będącą wariacją na temat szekspirowskiego Makbeta. W programie prapremierowego przedstawienia „Macbetta” autor pisał: „Mówiono, że owładnęła mną obsesja śmierci. A jednak wbrew temu co można by sądzić, to nie o śmierci mówi moja ostatnia sztuka, lecz o zbrodniach i ludobójstwie. Zbrodni można uniknąć, śmierci nie. Zaintrygowało mnie również pytanie, dlaczego wierny i dzielny generał staje się zbrodniarzem, potworem; to jest sprawa Macbetta. Dlaczego? (…) Jak to się dzieje, że rewolucjoniści stają się tyranami, dyktatorami, mordercami?”. Ionesco ukazuje mechanizm rodzenia się żądzy władzy z perspektywy doświadczeń dwudziestowiecznych totalitaryzmów. Wraz z II wojną światową rozpoczął się trwający do dzisiaj proces racjonalizacji i systematyzacji okrucieństwa. Zbrodnie ludobójstwa są jego krwawym pokłosiem. Przenosząc akcję „Macbetta” na pole golfowe, staramy się zajrzeć w kulisy władzy – władzy ponadczasowej – rozpoznawanej za pomocą mitów kulturowych i wiedzy historycznej oraz władzy współczesnej – zmutowanej przez media i mity popkultury. Nasi tyrani nie rodzą się na polu bitwy, ale polu golfowym – jedynej oazie luksusu i pozornego pokoju w świecie ogarniętym wojną. Kij golfowy, jako wyrafinowana wersja kija baseballowego zastępuje sztylet i berło jednocześnie.
Spektakl dla osób powyżej 16. roku życia.
Data i miejsce premiery:
28 czerwca 2015 r.
Białostocki Teatr Lalek
Czas trwania:
80 minut
Przekład:
Jerzy Lisowski
Opieka reżyserska:
Mateusz Przyłęcki
Scenografia:
Sylwia Maciejewska
Muzyka:
Natasza Topor, Dariusz Chociej
Reżyseria światła:
Tobiasz Czołpiński
Przekład:
Jerzy Lisowski
Opieka reżyserska:
Mateusz Przyłęcki
Scenografia:
Sylwia Maciejewska
Muzyka:
Natasza Topor, Dariusz Chociej
Reżyseria światła:
Tobiasz Czołpiński
Obsada:
Katarzyna Pietruska – Żołnierz/Caddie
Helena Radzikowska – Lady Duncan/Lady Macbett
Rafał Pietrzak – Duncan
Paweł Rutkowski – Macbett
Mateusz Trzmiel – Banco
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura – Interwencje 2015, ze środków z budżetu Miasta Białegostoku oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.
Spektakl został wyróżniony III Nagrodą w nurcie SzekspirOFF na 20. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku.
Trailer
Fragmenty recenzji:
Fragmenty recenzji: