Piotruś Pan. W cieniu dorosłości
fot.: Kacper Trzmiel / opracowanie graficzne: Klaudia Laszczyk

Piotruś Pan. W cieniu dorosłości

na podstawie prozy Jamesa Matthew Barriego i dramatu Łukasza Zaleskiego pt. „Poszukując Piotrusia Pana”

Piotrusia Pana nie trzeba nikomu przedstawiać – dumny, przekorny chłopak, który nigdy nie dorośnie. Nie ma przeszłości ani przyszłości, jego życie to „wieczne teraz”, wieczna Nibylandia... Tylko rzadkie wizyty w dziecięcych pokojach i jakaś niewysłowiona, zawsze wyparta tęsknota łączą go z realnym światem. Tak przynajmniej było do tej pory. Dziś jednak Piotruś jest nie w humorze, nie może znaleźć swojego cienia.
Zamiast niego spotkał Wendy – dziewczynę, która słyszała o Piotrusiu Panie, jak każdy z nas, ale nie była pewna, czy on naprawdę istnieje. Wspólny lot, wyprawa na lagunę, walka z piratami – niby nic zobowiązującego, kolejne przygody, czyli dzień jak co dzień w Nibylandii. A jednak wczoraj to wszystko wyglądało zupełnie inaczej... Kraina wiecznej młodości zaczyna tracić swój beztroski charakter. Przygody pękają w szwach, a zabawy rozpływają się w niemocy. Piotruś pierwszy raz czuje motyle w brzuchu i zaczyna wątpić w to, czy wróżki w ogóle istnieją. Jego dzieciństwo dobiega końca. Ale spokojnie – każdy sam decyduje, kiedy opuści swoją Nibylandię i jak często będzie do niej wracać.
Spektakl operujący różnymi środkami wyrazu, łączący błyskotliwe dialogi z bogactwem teatru plastycznego, pomoże Widzom oswoić trudny proces dorastania.

Spektakl dla osób powyżej 10. roku życia.

Najbliższe terminy
3 stycznia
9:00
Teatr Ludowy w Krakowie
3 stycznia
10:45
Teatr Ludowy w Krakowie
26 stycznia
9:00
Teatr Ludowy w Krakowie
26 stycznia
10:45
Teatr Ludowy w Krakowie
27 stycznia
9:00
Teatr Ludowy w Krakowie
27 stycznia
10:45
Teatr Ludowy w Krakowie

Data i miejsce premiery:

2 października 2022 r.
Teatr Ludowy w Krakowie

Czas trwania:

60 minut

Reżyseria:

Przemysław Jaszczak

Scenografia:

Klaudia Laszczyk

Muzyka:

Urszula Chrzanowska

Choreografia:

Jan Sarata

Reżyseria światła:

Monika Sidor

Choreografia walk:

Rafał Domagała

Reżyseria:

Przemysław Jaszczak

Scenografia:

Klaudia Laszczyk

Muzyka:

Urszula Chrzanowska

Choreografia:

Jan Sarata

Reżyseria światła:

Monika Sidor

Choreografia walk:

Rafał Domagała

Obsada:

Mateusz Trzmiel – Piotruś Pan
Weronika Kowalska
– Wendy
Paulina Moś – Dzwoneczek
Helena Radzikowska
– Kapitan Hak, Indianin
Robert Ratuszny – Pirat Gil, Syrena, Indianin
Paweł Rutkowski – Pirat Wróbel, Syrena, Indianin

Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Ludowym w Krakowie w ramach Programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Partnerem spektaklu jest Miasto Białystok.

Program OFF Polska ma na celu umożliwienie produkcji i eksploatacji spektakli teatru niezależnego i offowego. Ideą Programu jest wspieranie twórców teatru niezależnego i offowego poprzez umożliwienie poszukiwań twórczych i realizację autorskich projektów artystycznych, a także wspieranie profesjonalizacji teatrów niezależnych i offowych w obszarze produkcji, dokumentacji i promocji spektakli oraz otwieranie ich na wyzwania związane z dotarciem do widza i poszerzania grona odbiorców sztuki teatru.

Teatr Ludowy
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program OFF POLSKA
Miasto Białystok
OFF Polska

Materiały edukacyjne:

Materiały edukacyjne:

Trailer

Fragmenty recenzji:

„Przewrotna adaptacja znanej historii. Zaleski skutecznie dekonstruuje ją z pozycji ekologii, feminizmu i antykolonializmu, tworząc mocno współczesną, poruszającą opowieść o nowym rozumieniu dorastania. (...) Świetnie wypada cała obsada (...) ”

Przemek Guldaguldapoleca

„Bohaterowie spektaklu najczęściej stanowią odzwierciedlenie tych postaci, które opisane zostały w historii z powieści, czy licznych filmowych adaptacji (z disneyowską na czele), jednak w miarę pojawiania się kolejnych rys na idyllicznym świecie Nibylandii, aktorzy uciekają od bajkowych ról, a zdają się przemawiać własnym głosem i buntują się przeciwko groteskowości tego, co przedstawiają.”

Mateusz Leon Rychlakteatrdlawszystkich.eu

„W spektaklu prezentowanym na scenie krakowskiego Teatru Ludowego performerzy nie tylko tworzą interesujące i wyraziste postaci, ale też z wyczuciem rytmu i wrażliwością wobec reakcji publiczności napędzają teatralną maszynerię (...)”

Zuzanna Berendtteatralny.pl

Piotruś Pan. W cieniu dorosłości to urzekający wizualnie, mądry i znakomicie zagrany spektakl o rozdarciu między baśnią a rzeczywistością, o porzucaniu dzieciństwa – lub jak kto woli – niewinnego spojrzenia na świat. Artyści serwują widzom widowisko kompletne.”

Wojciech Kielerteatrologia.info

Fragmenty recenzji:

„Przewrotna adaptacja znanej historii. Zaleski skutecznie dekonstruuje ją z pozycji ekologii, feminizmu i antykolonializmu, tworząc mocno współczesną, poruszającą opowieść o nowym rozumieniu dorastania. (...) Świetnie wypada cała obsada (...) ”

Przemek Guldaguldapoleca

„Bohaterowie spektaklu najczęściej stanowią odzwierciedlenie tych postaci, które opisane zostały w historii z powieści, czy licznych filmowych adaptacji (z disneyowską na czele), jednak w miarę pojawiania się kolejnych rys na idyllicznym świecie Nibylandii, aktorzy uciekają od bajkowych ról, a zdają się przemawiać własnym głosem i buntują się przeciwko groteskowości tego, co przedstawiają.”

Mateusz Leon Rychlakteatrdlawszystkich.eu

„W spektaklu prezentowanym na scenie krakowskiego Teatru Ludowego performerzy nie tylko tworzą interesujące i wyraziste postaci, ale też z wyczuciem rytmu i wrażliwością wobec reakcji publiczności napędzają teatralną maszynerię (...)”

Zuzanna Berendtteatralny.pl

Piotruś Pan. W cieniu dorosłości to urzekający wizualnie, mądry i znakomicie zagrany spektakl o rozdarciu między baśnią a rzeczywistością, o porzucaniu dzieciństwa – lub jak kto woli – niewinnego spojrzenia na świat. Artyści serwują widzom widowisko kompletne.”

Wojciech Kielerteatrologia.info
Autorzy zdjęć:
Kacper Trzmiel / sesja promocyjna
HaWa (Aneta Wawrzoła / Grzegorz Habryn) / dokumentacja spektaklu