Ułatwienia dostępu

Skip to main content
Plakat: Lucjusz Sawicki

Poskromienie złośnicy

William Shakespeare

Na rok 2016 przypadała czterechsetna rocznica śmierci Williama Szekspira. Jeśli oczywiście największy dramatopisarz wszechczasów w ogóle żył, jeśli nie był Christopherem Marlowem albo kobietą… Dziewięcioro młodych aktorów, absolwentów jednego rocznika Wydziału Sztuki Lalkarskiej, sięgnęło po „Poskromienie złośnicy”, by zmierzyć się z legendą autora ze Stratfordu nad Avonem. Ta gorzka komedia o wyrabianiu w kobiecie nawyku uległości wobec swojego pana i małżonka to w ich wykonaniu mieszanka konwencji teatru elżbietańskiego z teatrem współczesnym, aktorstwa dramatycznego z wykorzystaniem formy, dowcipu z refleksją na temat przypisywanych nam na co dzień ról i prób wymykania się im. Pod klasycznym kostiumem trzymającym ciało w ryzach kryje się współczesna wrażliwość młodych twórców. Wyczulenie na zagadnienia partnerstwa, relacji i płci daje o sobie znać, demaskując sztywną konwencję. Najbardziej szowinistyczna sztuka Szekspira nabiera w tej interpretacji nowych znaczeń, staje się migotliwa, stawia pytania zamiast udzielać odpowiedzi w patriarchalnym tonie, daje widzowi możliwość wyboru.

Spektakl dla osób powyżej 15. roku życia.

Data i miejsce premiery:

4 września 2016 r.
Festiwal Wschód Kultury/Inny Wymiar

Czas trwania:

100 minut

Przekład:

Stanisław Barańczak

Opieka artystyczna:

Sylwia Janowicz-Dobrowolska

Scenografia:

Sylwia Maciejewska

Muzyka:

Natasza Topor

Choreografia:

Anna Sawicka-Hodun

Reżyseria światła:

Maciej Iwańczyk

Przekład:

Stanisław Barańczak

Opieka artystyczna:

Sylwia Janowicz-Dobrowolska

Scenografia:

Sylwia Maciejewska

Choreografia:

Anna Sawicka-Hodun

Reżyseria światła:

Maciej Iwańczyk

Obsada:

Paulina Moś – Katarzyna
Katarzyna Pietruska – Katarzyna
Helena Radzikowska – Katarzyna
Małgorzata Patryn-Gurłacz – Bianka
Przemysław Bollin – Hortensjo
Filip Gurłacz/Patryk Ołdziejewski – Lucentio
Paweł Rutkowski – Grumio
Mateusz Trzmiel – Petruchio
Piotr Wiktorko –  Baptista

Spektakl zrealizowany w ramach festiwalu Wschód Kultury/Inny Wymiar.

Dofinansowano ze środków z budżetu Miasta Białegostoku.

Spektakl został wyróżniony Nagrodą Publiczności oraz Nagrodą Gazety Festiwalowej Shakespeare Daily w nurcie SzekspirOFF podczas 21. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku.

Trailer

Play Video

Fragmenty recenzji:

„Teatr PAPAHEMA ciekawie balansuje między współczesnymi realiami a rzetelnym przedstawieniem tekstu. Szowinistyczna sztuka o okiełznaniu żony w interpretacji Teatru PAPAHEMA genialnie burzy konwencje, nie tylko teatralne.”

Anna KopećKurier Poranny

„Tu nie ma słabej roli, tu każdy gra sugestywnie, pełnowymiarowo i z lekkością. Brawurowo opowiedziana na nowo historia sprzed prawie 500 lat zagarnia widza.”

Monika ŻmijewskaGazeta Wyborcza - Białystok

„Spektakl Teatru PAPAHEMA przeinacza słynny dramat Szekspira o silnym zabarwieniu szowinistycznym w przewrotną komedię o całkiem nowym brzmieniu.”

Balbina HoppeShakespeare Daily

Fragmenty recenzji:

„Teatr PAPAHEMA ciekawie balansuje między współczesnymi realiami a rzetelnym przedstawieniem tekstu. Szowinistyczna sztuka o okiełznaniu żony w interpretacji Teatru PAPAHEMA genialnie burzy konwencje, nie tylko teatralne.”

Anna KopećKurier Poranny

„Tu nie ma słabej roli, tu każdy gra sugestywnie, pełnowymiarowo i z lekkością. Brawurowo opowiedziana na nowo historia sprzed prawie 500 lat zagarnia widza.”

Monika ŻmijewskaGazeta Wyborcza - Białystok

„Spektakl Teatru PAPAHEMA przeinacza słynny dramat Szekspira o silnym zabarwieniu szowinistycznym w przewrotną komedię o całkiem nowym brzmieniu.”

Balbina HoppeShakespeare Daily