Ułatwienia dostępu

Skip to main content
Plakat: Rafał Derkacz

Moral insanity. Tragedia ludzi głupich

na podstawie sztuki „Ich czworo. Tragedia ludzi głupich” Gabrieli Zapolskiej

Pięciokąt miłosny. Żona, Mąż, Kochanek, Przyjaciółka domu i Kochanka kochanka. „Kaczusia srebrna, laleczka cukrowa, kiciąteczko z aksamitnymi łapkami, fiołek smażony w cukrze, wyzłocony komar”. Lukrowane komplementy i melodramatyczne gesty przeplatają się z obnażającymi zdziecinnienie napadami histerii. Zabawa w dom przeradza się tragifarsę, bo w tę grę zamieszany jest ktoś jeszcze – bezbronny, uprzedmiotowiony i pozbawiony prawa głosu… Dziecko pada ofiarą moral insanity dorosłych. Tematyka sztuki napisanej przez Gabrielę Zapolską ponad sto lat temu poraża dziś aktualnością. Konwencje teatralne starzeją się jednak szybciej niż trafne spostrzeżenia obyczajowe. Młodzi twórcy podjęli próbę znalezienia formy teatralnej, która stałaby się medium pozwalającym młodopolskiemu dramatowi skomunikować się ze współczesnym widzem. Przedstawienie Teatru PAPAHEMA założonego przez absolwentów Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej łączy aktorstwo dramatyczne ze środkami wyrazu teatru lalek.

Spektakl dla osób powyżej 15. roku życia.

Data i miejsce premiery:

30 stycznia 2015 r.
Teatr Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku

Czas trwania:

75 minut

Reżyseria:

zespół

Opieka artystyczna:

Łukasz Lewandowski

Scenografia, kostiumy, lalka:

Justyna Banasiak

Muzyka:

Natasza Topor, Dariusz Chociej

Reżyseria światła:

Tobiasz Czołpiński

Reżyseria:

zespół

Opieka artystyczna:

Łukasz Lewandowski

Scenografia, kostiumy, lalka:

Justyna Banasiak

Muzyka:

Natasza Topor, Dariusz Chociej

Reżyseria światła:

Tobiasz Czołpiński

Obsada:

Helena Radzikowska – Żona
Małgorzata Patryn-Gurłacz/Magdalena Dąbrowska – Mania
Paulina Moś/Małgorzata Rytel – Wdowa
Paweł Rutkowski – Mąż
Mateusz Trzmiel –  Fedycki

Spektakl zrealizowany w ramach stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku.

Pokaz premierowy zrealizowany przy wsparciu finansowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku.

Trailer

Play Video

Fragmenty recenzji:

„W Białymstoku piątka młodych aktorów odarła utwór z zeszłowiecznej obyczajowości i na pustej scenie zagrała bezlitosny portret swoich rówieśników, infantylnych, narcystycznych. Cudnie celny.”

Jacek SieradzkiZwierciadło

„Rzecz tak dobra, że chce się ją obejrzeć kilka razy. I to nie dlatego, żeby się pośmiać (choć śmiech też się pojawia), ale żeby zastanowić się nad zawiłościami świata, który w pewnych kwestiach nie zmienił się mimo upływu całego wieku.”

Ula KrutulGazeta Współczesna

„Trzeba niezwykłej wrażliwości, by ze współczesną lekkością oddać przesłanie lekko archaicznego tekstu. Takiemu zadaniu sprostali młodzi aktorzy.”

Anna KopećKurier Poranny

„W tym emocjonalnym kociokwiku z pogranicza groteski i tragifarsy - aktorzy odnajdują się bardzo ciekawie, grają ze sporym autentyzmem. Nawet ów melodramatyczny sztafaż, przypisany do tekstów Zapolskiej, w którym łatwo popaść w przesadę - w ich wykonaniu wypada bardzo naturalnie.”

Monika ŻmijewskaGazeta Wyborcza – Białystok

„Moral insanity jest przemyślany i pieczołowicie skonstruowany, z dbałością o wszelkie szczegóły, począwszy od scenografii, w której z kilku – zdawałoby się – przypadkowych sprzętów, stworzone jest przytulne mieszkanie, poprzez światło, aż do ruchu scenicznego, który przypomina precyzyjną i olśniewającą choreografię. Rzadko już w teatrze buduje się znaczenia w ten sposób. Reżyserią zajął się cały zespół, wydobywając z dramatu Zapolskiej młodzieńczą energię i mocno podszyty cynizmem humor.”

Maja Margasińskanoircafe.pl

Fragmenty recenzji:

„W Białymstoku piątka młodych aktorów odarła utwór z zeszłowiecznej obyczajowości i na pustej scenie zagrała bezlitosny portret swoich rówieśników, infantylnych, narcystycznych. Cudnie celny.”

Jacek SieradzkiZwierciadło

„Rzecz tak dobra, że chce się ją obejrzeć kilka razy. I to nie dlatego, żeby się pośmiać (choć śmiech też się pojawia), ale żeby zastanowić się nad zawiłościami świata, który w pewnych kwestiach nie zmienił się mimo upływu całego wieku.”

Ula KrutulGazeta Współczesna

„Trzeba niezwykłej wrażliwości, by ze współczesną lekkością oddać przesłanie lekko archaicznego tekstu. Takiemu zadaniu sprostali młodzi aktorzy.”

Anna KopećKurier Poranny

„W tym emocjonalnym kociokwiku z pogranicza groteski i tragifarsy - aktorzy odnajdują się bardzo ciekawie, grają ze sporym autentyzmem. Nawet ów melodramatyczny sztafaż, przypisany do tekstów Zapolskiej, w którym łatwo popaść w przesadę - w ich wykonaniu wypada bardzo naturalnie.”

Monika ŻmijewskaGazeta Wyborcza – Białystok

„Moral insanity jest przemyślany i pieczołowicie skonstruowany, z dbałością o wszelkie szczegóły, począwszy od scenografii, w której z kilku – zdawałoby się – przypadkowych sprzętów, stworzone jest przytulne mieszkanie, poprzez światło, aż do ruchu scenicznego, który przypomina precyzyjną i olśniewającą choreografię. Rzadko już w teatrze buduje się znaczenia w ten sposób. Reżyserią zajął się cały zespół, wydobywając z dramatu Zapolskiej młodzieńczą energię i mocno podszyty cynizmem humor.”

Maja Margasińskanoircafe.pl