Ułatwienia dostępu

Skip to main content
Plakat: Paweł Brajczewski

Agata Biziuk

Skłodowska. Radium Girl

spektakl inspirowany biografią Marii Skłodowskiej-Curie

Biografii Marii Skłodowskiej-Curie nie obejmują prawa autorskie. Przynależy ona do strefy publicznej. Możemy jej używać. Maria jest twarzą feminizmu, kobietą-mitem, produktem. Podobnie jak inne ikony popkultury – Madonna, Marilyn Monroe, Superman – kształtuje zbiorową wyobraźnię. Czy jednak nasza bohaterka chciałaby ją współtworzyć jako świadoma jednostka? Spektakl przewrotnie używa figury Marii, by poruszyć kwestie szeroko rozumianej wolności, respektowania praw kobiet, wieloaspektowego przekraczania własnych granic, naruszania prywatności osób publicznych, przerostu ego i ambicji, a także, przynależnej systemowi edukacji, tendencji do zamykania ludzkiego życia w banalnych formułkach. Istotne zagadnienia społeczne konfrontowane są z życiową postawą noblistki, której przywraca się prawo do szczerej, intymnej, nierzadko kontrowersyjnej wypowiedzi. Korzystając z języka teatru ożywionej formy, twórcy w dynamiczny i groteskowy sposób przybliżają bogaty w paradoksy fenomen zjawiska, jakim jest Maria Skłodowska-Curie.

Spektakl dla osób powyżej 16. roku życia.

Data i miejsce premiery:

25 listopada 2017 r.
Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki w Białymstoku

Czas trwania:

90 minut

Tekst i reżyseria:

Agata Biziuk

Scenografia:

Katarzyna Pielużek

Muzyka:

Natasza Topor

Choreografia:

Anna Sawicka-Hodun

Projekcje:

Patryk Bychoski

Reżyseria światła:

Maciej Iwańczyk

Tekst i reżyseria:

Agata Biziuk

Scenografia:

Katarzyna Pielużek

Muzyka:

Natasza Topor

Choreografia:

Anna Sawicka-Hodun

Projekcje:

Patryk Bychoski

Reżyseria światła:

Maciej Iwańczyk

Konsultacje chemiczne:

Marzanna Rutkowska

Konsultacje chemiczne:

Marzanna Rutkowska

Obsada:

Paulina Moś
Helena Radzikowska
Paweł Rutkowski
Mateusz Trzmiel

Spektakl zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Miasta Białegostoku oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.

Spektakl został wyróżniony nagrodą publiczności 26. Alternatywnych Spotkaniach Teatralnych KLAMRA 2018 w Toruniu.

Spektakl zdobył I nagrodę jury XXII Ogólnopolskiego Festiwalu Komedii Talia 2018 w Tarnowie.

Spektakl został rekomendowany do refundacji w ramach 24. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Trailer

Play Video

Fragmenty recenzji:

„Co ciekawe, Skłodowską gra na zmianę każde z czworga aktorów. I dwóch panów (Paweł Rutkowski i wspaniały Mateusz Trzmiel) nie ustępują w interpretacji tej postaci paniom (Paulina Moś, Helena Radzikowska).”

Marcin PieszczykTygodnik WPROST

„Powstał spektakl fascynujący i wyrazisty. Nie tylko o Skłodowskiej, ale też dużo mówiący o Polsce i Polakach.”

Anna Dychabialystokonline.pl

Skłodowska. Radium Girl to gra z widzami pełna symboli i odniesień do świata popkultury. Reżyserka posłużyła się aktorami, by na oczach widzów odegrali iście chaplinowską komedię.”

Jerzy DoroszkiewiczKurier Poranny

„Najciekawsze są te fragmenty przedstawienia, w których twórcy snują alternatywną wizję losów Marii. Próbując na przykład zgadywać, jak wyglądałby świat, gdyby guwernantka Skłodowska wyszła za dziedzica Kazimierza Żórawskiego.”

Michał CentkowskiNewsweek Polska

„Sukces tego biograficznego spektaklu to kompozycja tekstu sztuki, jego nowoczesny język oraz błyskotliwa reżyseria Agaty Biziuk i bardzo sprawne warsztatowo aktorstwo, które imponuje doskonałym przygotowaniem i kondycją.”

Ewa Bąkokiem-widza.blogspot.com

Skłodowska. Radium Girl to spektakl, który skrzy się humorem: są tu absurdy i put-down, czarny humor i gry z konwencjami, dowcipy sytuacyjne i doskonale wygrywane puenty. Śmiech przełamuje czułość, z jaką mówi się o Skłodowskiej: oprócz sentymentów są tu przecież trafne diagnozy społeczeństwa i przemian obyczajowych. Pod przykrywką świetnej zabawy mówią aktorzy rzeczy ważne.”

Izabela MikrutSztajgerowski Cajtung

„To hipnotyzujący kolaż (znajdziemy tu między innymi elementy: poezji, piosenki, melorecytacji, publicystyki, wideo-artu), od którego nie mogłam oderwać oczu, częściowo poważny, trochę komediowy, lecz bez tanich chwytów farsowych. Tutaj każdy sens wynika z działań aktorów na scenie.”

Marta ŻelazowskaNowa Siła Krytyczna

Fragmenty recenzji:

„Co ciekawe, Skłodowską gra na zmianę każde z czworga aktorów. I dwóch panów (Paweł Rutkowski i wspaniały Mateusz Trzmiel) nie ustępują w interpretacji tej postaci paniom (Paulina Moś, Helena Radzikowska).”

Marcin PieszczykTygodnik WPROST

„Powstał spektakl fascynujący i wyrazisty. Nie tylko o Skłodowskiej, ale też dużo mówiący o Polsce i Polakach.”

Anna Dychabialystokonline.pl

Skłodowska. Radium Girl to gra z widzami pełna symboli i odniesień do świata popkultury. Reżyserka posłużyła się aktorami, by na oczach widzów odegrali iście chaplinowską komedię.”

Jerzy DoroszkiewiczKurier Poranny

„Najciekawsze są te fragmenty przedstawienia, w których twórcy snują alternatywną wizję losów Marii. Próbując na przykład zgadywać, jak wyglądałby świat, gdyby guwernantka Skłodowska wyszła za dziedzica Kazimierza Żórawskiego.”

Michał CentkowskiNewsweek Polska

„Sukces tego biograficznego spektaklu to kompozycja tekstu sztuki, jego nowoczesny język oraz błyskotliwa reżyseria Agaty Biziuk i bardzo sprawne warsztatowo aktorstwo, które imponuje doskonałym przygotowaniem i kondycją.”

Ewa Bąkokiem-widza.blogspot.com

„Każde z nich wciela się na pewien czas w bohaterkę, za każdym razem pokazując nam jej trochę inne oblicze. Każdy ma więc swoje kilka minut, zmieniają się na pierwszym planie i za to duże brawa - niewiele jest przedstawień, w których cały czas czujesz, że gra zespół, nikt nie jest pozostawiony w tle.”

notatnikkultularny.blogspot.com

„To hipnotyzujący kolaż (znajdziemy tu między innymi elementy: poezji, piosenki, melorecytacji, publicystyki, wideo-artu), od którego nie mogłam oderwać oczu, częściowo poważny, trochę komediowy, lecz bez tanich chwytów farsowych. Tutaj każdy sens wynika z działań aktorów na scenie.”

Marta ŻelazowskaNowa Siła Krytyczna

„Skłodowska. Radium Girl to spektakl, który skrzy się humorem: są tu absurdy i put-down, czarny humor i gry z konwencjami, dowcipy sytuacyjne i doskonale wygrywane puenty. Śmiech przełamuje czułość, z jaką mówi się o Skłodowskiej: oprócz sentymentów są tu przecież trafne diagnozy społeczeństwa i przemian obyczajowych. Pod przykrywką świetnej zabawy mówią aktorzy rzeczy ważne.”

Izabela MikrutSztajgerowski Cajtung