Ułatwienia dostępu

Skip to main content

Pracy nad Madagaskarem towarzyszyło przygotowanie cyklu działań edukacyjnych, dla których problematyka spektaklu stanowiła punkt wyjścia. Bardzo zależy nam na tym, aby teatr nie ograniczał się do przestrzeni teatralnej sali, nie kończył się na ukłonach. W naszych spektaklach staramy się dotykać problemów, o których należy mówić, z którymi warto się mierzyć, na które powinno się uwrażliwiać. Madagaskar otwiera dyskusję o polsko-żydowskiej tożsamości, o wyparciu, uprzedzeniach, hipokryzji, tęsknotach i o imperatywie do twórczego działania. Kontynuacją tej rozmowy są skierowane do nauczycieli (a także do uczniów szkół średnich) scenariusze lekcji poszerzające tematykę przedstawienia, wyjaśniające wiele jego kontekstów.

Scenariusze lekcji stworzyli nauczyciele języka polskiego i historii, z którymi współpracowaliśmy już przy realizacji podobnych działań edukacyjnych, a także edukatorka Muzeum POLIN – osoby doświadczone w pracy z młodzieżą, którym, podobnie jak nam, zależy na tym, aby teatr dostarczał młodym odbiorcom wiedzy na temat zjawisk kulturowych, ale też – a może przede wszystkim – uczył ich empatii i tolerancji, aby na pasach zielni, nie powstawały kolejne Madagaskary, kolejne miejsca, gdzie więzi się ludzi, z którymi nie wiadomo, co zrobić. // fragment wstępu do folderu

Autorami materiałów dydaktycznych są:

  • Magdalena Dziejma – nauczycielka j. polskiego w VI Liceum Ogólnokształcącym im. Króla Zygmunta Augusta w Białymstoku,
  • Hanna Kłoszewska – koordynatorka programów edukacyjnych Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN,
  • Paweł Szczęsny – nauczyciel historii w XII Liceum Ogólnokształcącym im. H. Sienkiewicza w Warszawie.

Foldery można pobrać w formacie PDF z naszej strony z zakładki „Program edukacyjny” (https://teatrpapahema.pl/program-edukacyjny/) oraz w wersji drukowanej w Teatrze Żydowskim im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie i Uniwersyteckim Centrum Kultury w Białymstoku.

Premierze spektaklu towarzyszyła również debata Madagaskar. Wyspa wykluczonych, która odbyła się 9 listopada na scenie kameralnej Teatru Żydowskiego i była streamowana w mediach społecznościowych Teatru PAPAHEMA i Teatru Żydowskiego. Zapis spotkania wzbogacony o napisy dla osób niesłyszących można odtworzyć, korzystając z poniższego linku: https://youtu.be/npskvfBayQk. Rozmowę o współczesnych kontekstach trudnych relacji polsko-żydowskich, a także o przejawach wykluczania innych grup społecznych, które możemy obserwować na co dzień, poprowadził redaktor Radia Nowy Świat Jan Niebudek, a jego gość mi byli:

  • dr Tamara Sztyma – historyczka sztuki, kuratorka wystawy/galerii „Dziedzictwo”, na stałe związana z Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN,
  • dr Jan Borowicz – kulturoznawca, psychoterapeuta psychoanalityczny,
  • Karol Głębocki – nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie w Centrum Kształcenia Zawodowego w Wysokiem Mazowieckiem oraz edukator w Izbie Ziemi Wysokomazowieckiej, społecznik i aktywista związany ze Społecznym Muzeum Żydów Białegostoku i Regionu,
  • Małgorzata Dębska – studentka roku dyplomowego kierunku reżyserii w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie – Filii w Białymstoku, reżyserka spektakl „Madagaskar”.

Działania edukacyjne towarzyszące spektaklowi Madagaskar objęło patronatem Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, za co serdecznie dziękujemy. Projekt dofinansowano ze środków z budżetu Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach Programu „Patriotyzm Jutra 2021” oraz ze środków z budżetu Miasta Białegostoku.

fot. Kacper Trzmiel